Stadig mange talblinde – Tag en test

I Danmark ser vi stadig mange talblinde. Der er mange forskellige årsager til at man kan lide at talblindhed, men den mest almindelige er stadig dårlig skolegang med for lidt øvelse i hjemmet, lærerskift i klassen, eller mangelfuld undervisning.

Matematikvanskeligheder kommer først og fremmest med regningsarterne og problemer med opfattelsen af tal. Det er ikke nødvendigvis problemer med alle områder indenfor matematik, som f.eks. geometri. Så dyskalkuli (talblindhed) kan godt være begrænset til enkelte områder at matematikken.

Er jeg talblind? Tag en talblinde test

For at være sikker på om du er ramt af talblindhed, er det vigtigt at kontakte fagfolk og få dem til at udføre en talblinde test på dig. Når du har fået udført en talblinde test, er det muligt at informere f.eks. skole og forældre om hvilke tiltag der skal til for at hjælpe dig videre.

Få hjælp til matematik

Hvis du har mistanke eller ved at du er talblind, kan det være nødvendigt at tage kurser der kan hjælpe dig med lettere at forstå problematikkerne i matematiske problemstillinger. Du skal bruge værktøjer der viser dig hvordan du løser ofte simple matematikproblemer. Så med kurser kan du få hjælp til matematik og problemer med regnearter.

Matematik hjælp kan være nødvendigt for nogensinde at komme over en talblindhed.

Dyskalkuli blandt unge er et overset problem

Det er ikke lang tid siden at talblindhed blev en anerkendt diagnose. Man er først i de senere år begyndt at forske i talblindhed og dets konsekvenser.

Når man er talblind kan man have store problemer i dagligdagen, hvis man f.eks. ikke kan kende forskel på 100 eller 1000kr., eller man ikke kan finde den rigtige perron eller pladsnummer i toget.

Sygesikring Danmark har skrevet en artikel hvor de beskriver de stadige problemer med diagnosticering af talblindhed, og komplikationerne ved forskning i sådanne områder.

Har du prøvet denne kalorieberegner?

Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Loading…

0

Comments

comments